27 Aralık 2011 Salı

14.12.2011 USHUAIA

Sabah yine vahşi doğanın içine uyanıyoruz.

‘’Dünyanın Sonu’’na  doğru yol alıyoruz. Ushuaia Güney yarım kürenin en güneyinde olan son yerleşim yeri. Sonrası ‘’Cape Horn’’ ve ‘’Antarktika’’
Ushuaia ; yerlilerin (Yahgan ve Alacaluf) dilinde ‘’Güneşin Battığı Koy’’ demekmiş. Yerlileri yüzlerce yıl birbirleriyle barışık yaşarken, beyaz adam gelmiş ve yaklaşık 30 sene kadar kısa bir sürede neredeyse hepsini yok etmiş. Bunu da inkar etmiyorlar, tarihini anlattıkları bir müzemsi yapıda, beyaz adamın elinde silahla yerlileri vurmasının resmi basılı.
Ushuaia’daki hapishane, 1947’ye kadar kaçışı imkansız ve genel olarak politik mahkumların olduğu bir yer. Daha sonra askeriyeye geçmiş.
Buranın (‘’Tierre del Fuego’’ – Ateş toprakları adası üzerindeki kasabanın) Arjantin ana karası ile direkt bağlantısı yok. Arjantin hükümeti, anakaradan insanların buraya gelmesi için ciddi teşviklerde bulunmuş 1980’lerde. Örneğin Buenos Aires’teki %22’lik KDV burada yok. Gelir vergisi %1,5. Yani burada yatırım yapmak şahane bir şey, tüm bu vergi kolaylıklarının üstüne yatırımın %40’ını devlet karşılıyor. Amaaaaa çalıştırdığın insanlara da Buenos Aires’in 3 kat maaş ödemek zorundasın, eleman bulabilmek için. Burası anakara göçmeni dolu, yerli neredeyse %10 kalmış. Tabii tüm bunların nedeni……. Petrol…..

Beagle Kanal ve Milli Park turunu satın aldık. Kanalda çeşitli kuş kolonileri ve deniz aslanlarını doğal yaşamlarında görüyoruz. Kuşlar değil ama, deniz aslanları herkesin nefesini kesiyor, büyülenmiş bir şekilde resim çekiyoruz.
Katamaranla yaptığımız Beagle kanalı turundan sonra, otobüslere doluşu Milli Park’a gidiyoruz. Dünyanın deniz seviyesindeki tek kayın ormanı. Nedeni ise daima soğuk olması. Oysa diğer bölgelerde (hakikaten Türkiye’de de) bu ağaçlar ancak çok yüksek rakımlarda oluyor.

Ormanın yaşayanlarından tavşanlar, dev ağaçkakanlar ve en zarar veren ise su samurları. Kürkleri için 300 adet getirilmiş Avrupalılar tarafından, ama sonra ipin ucu kaçmış, üremeleri kontrol dışına çıkmış. Ormana ciddi zarar verdikleri gibi, hava ‘’soğuk’’ olduğundan kürk tüyleri kısalmış ve sertleşmiş, yani değil işe yaramak orman zararlısı haline gelmişler. Şimdi devlet kuyruk başına 5.- USD ve kapan dağıtıyor avcılara ve köylülere.
Milli Park’ta turistik bir yerde duruyoruz adı ‘’ALAKUSH’’. Yerlilerin dilinde ‘’Kırmızı gagalı ördek’’ demekmiş.!! Bu arada tarihleri ile ilgili resimlerde, Anadolu’da dokunan kilimlerin aynı desenlerini görüyoruz onların dokuma tezgahlarında. Garibimize gidiyor…
Kasabaya dönüp, eskiden liman ardiyesi olan şmdi ise müze-bar’da içkilerimizi içip gemiye dönüyoruz.
Bugün Ushuaia’da ender rüzgarsız ve sıcak günlerden biri imiş. Rehberimiz kısa kollu tişörtle idi, her ne kadar benim üstümde 4 kat + ruzgarlık vardıysa da.